User:Liberlogos/René Lévesque in Scotland: Difference between revisions

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{{title|René Lévesque in Scotland|[[Pierre Godin]]|1997<br /><br />Excerpt translated by [[User:Liberlogos|Benoît Rheault]] from:<br /><br />''[[biblio:René Lévesque, héros malgré lui|René Lévesque, héros malgré lui]]}}
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[...] The other side of his liberating demonstration consists in showing that dependent peoples know the same vicissitudes as Quebecers. In June 1975, the occasion is given to him to go verify his theories in Scotland. The Scottish section of the ''Times'' of London invited him as a "separatist" to a symposium on education in Edinburgh, historical capital of this Scotland fallen under the English ferule, in 1707, and whose national language, Gaelic, was lost in the fog of time.
[...] The other side of his liberating demonstration consists in showing that dependent peoples know the same vicissitudes as Quebecers. In June 1975, the occasion is given to him to go verify his theories in Scotland. The Scottish section of the ''Times'' of London invited him as a "separatist" to a symposium on education in Edinburgh, historical capital of this Scotland fallen under the English ferule, in 1707, and whose national language, Gaelic, was lost in the fog of time.
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Leaving his Scottish friends, René Lévesque ensures them that Quebecers have "the will to become independent". Perhaps have the latter heard it. Three months later, at the end of October, a Crop opinion poll carried out on the scale of the province places his party ahead. For the first time of its history, the PQ leads the Liberals. [...]
Leaving his Scottish friends, René Lévesque ensures them that Quebecers have "the will to become independent". Perhaps have the latter heard it. Three months later, at the end of October, a Crop opinion poll carried out on the scale of the province places his party ahead. For the first time of its history, the PQ leads the Liberals. [...]


<!-- [...] L'autre volet de sa démonstration libératrice consiste à montrer que les peuples dépendants connaissent les mêmes vicissitudes que les Québécois. En juin 1975, l'occasion lui est donnée d'aller vérifier ses thèses en Écosse. La section écossaise du ''Times'' de Londres l'a invité comme « séparatiste » à un colloque sur l'éducation à Édimbourg, capitale historique de cette Écosse tombée sous la férule anglaise, en 1707, et dont la langue nationale, le gaélique, s'est perdue dans la brume des temps.
<!-- Chaque fois que René Lévesque trouve l'occasion de faire l'éloge des petits pays de la taille du Québec, comme la Suisse, la Suède ou le Danemark, et qui ont un revenu par tête équivalent, il ne se prive pas de monter en épingle leurs réussites. Le pédagogue souverainiste cherche alors à prouver qu'un Québec devenu pays se tirerait mieux d'affaire qu'une simple province dépendante d'un autre peuple majoritaire dont les intérêts et les visées ne coïncident pas toujours avec les siens.
 
Ses notes de lecture abondent en citations et en soulignés à la gloire des petits pays. La nation est pour lui une donnée éternelle, aussi nécessaire que la famille à l'équilibre et à l'épanouissement de l'individu. Quand le peuple est appauvri, craintif et incertain, comme celui du Québec, l'individu est désaxé, dégradé et diminué. Dans un petit pays dynamique comme la Norvège ou la Hollande, l'individu se sent grand, fier et plus fort. En ce sens, la réalité juridique de la nation canadienne, brandie par les fédéralistes comme les dix tables de la Loi, ne pèse pas lourd devant la réalité humaine, linguistique et sociale du Québec distinct. [...]
 
Parcourant le livre de Serge Richard sur le système scolaire suédois, il découvre que le ministère de l'éducation ne compte là-bas qu'une centaine de fonctionnaires. Il écrit : « Société compacte = petite taille =  mini-bureaucratie. » Rien à voir avec le gaspillage inouï où 11 gouvernements et plus de 200 comités fédéraux-provinciaux essaient de survivre au sein d'une véritable jungle bureaucratique. [...]
 
[...] L'autre volet de sa démonstration libératrice consiste à montrer que les peuples dépendants connaissent les mêmes vicissitudes que les Québécois. En juin 1975, l'occasion lui est donnée d'aller vérifier ses thèses en Écosse. La section écossaise du ''Times'' de Londres l'a invité comme « séparatiste » à un colloque sur l'éducation à Édimbourg, capitale historique de cette Écosse tombée sous la férule anglaise, en 1707, et dont la langue nationale, le gaélique, s'est perdue dans la brume des temps.


En préparant le texte de son discours, René Lévesque s'inspire du livre ''Scotland Today'' pour dresser un parallèle entre l'annexe provinciale de l'Angleterre qu'est devenue l'Écosse et l'annexe française du Canada qu'est devenue le Québec. Même population (5,2 millions et 6 millions). Même émigration massive vers les États-Unis au tournant du XXe siècle pour cause de chômage. Même persistance de traditions spécifiques (loi, religion, système scolaire) et de l'identité nationale, malgré les blessures de la vassalité et de l'assimilation. Même désir aussi de sécession, le Parti nationaliste écossais (SNP), favorable à l'indépendance de l'Écosse, a obtenu 30 pour cent des voix et une minorité des sièges aux dernières élections, comme le Parti québécois.
En préparant le texte de son discours, René Lévesque s'inspire du livre ''Scotland Today'' pour dresser un parallèle entre l'annexe provinciale de l'Angleterre qu'est devenue l'Écosse et l'annexe française du Canada qu'est devenue le Québec. Même population (5,2 millions et 6 millions). Même émigration massive vers les États-Unis au tournant du XXe siècle pour cause de chômage. Même persistance de traditions spécifiques (loi, religion, système scolaire) et de l'identité nationale, malgré les blessures de la vassalité et de l'assimilation. Même désir aussi de sécession, le Parti nationaliste écossais (SNP), favorable à l'indépendance de l'Écosse, a obtenu 30 pour cent des voix et une minorité des sièges aux dernières élections, comme le Parti québécois.

Revision as of 18:08, 23 February 2008


Vive l'Écosse libre !



[...] The other side of his liberating demonstration consists in showing that dependent peoples know the same vicissitudes as Quebecers. In June 1975, the occasion is given to him to go verify his theories in Scotland. The Scottish section of the Times of London invited him as a "separatist" to a symposium on education in Edinburgh, historical capital of this Scotland fallen under the English ferule, in 1707, and whose national language, Gaelic, was lost in the fog of time.

As he is preparing the text of his speech, René Lévesque takes inspiration from the book Scotland Today to draw up a parallel between the provincial annex of England that became Scotland and the French annex of Canada that became Quebec. Same population (5.2 million and 6 million). Same massive emigration to the United States at the turn of the 20th century due to unemployment. Same persistence of specific traditions (law, religion, school system) and of national identity, in spite of the wounds of vassalage and assimilation. Same desire also of secession, the Scottish National Party (SNP), favorable to the independence of Scotland, obtained 30 percent of popular votes and a minority of seats at the last elections, like the Parti Québécois.

Scots also share the social and economic frustrations of Quebecers: social status inferior to the English, industrial development of Scotland lagging behind compared to England, unemployment rate always higher than in England "for some mysterious reason",* notes René Lévesque, thinking of unemployment always being lower in Ontario than in Quebec and of the relative underdevelopment of Quebec compared to its rich neighbour.

In Edinburgh, the Scottish find the pugnacious small man "intensely French",* even if he comes from North America. He starts out as an introduction by referring to the first Scots who populated the north of Great Britain before the English: "Coming here, I could not keep myself from drawing analogies between Scotland and Quebec. Your nation has traditions and a long history similar to ours. It is the French of Quebec who were the first white colonizers in North America, preceding by five years the American Pilgrim Fathers of the May Flower."

He also underlines what differentiates Scotland from Quebec. Scots swapped Gaelic for English, whereas Quebec preserved its language. Forming only 10 percent of the population of England, Scots are more of a minority than Quebecers, who are about a third of the Canadian population. Lastly, contrary to Scotland which obeys in all matters to London, Quebec has a government and a Parliament that administer, make laws and raise taxes.

René Lévesque allows himself to tell his hosts what he thinks they do: "Scotland must go in the same direction as ours. Along the way, it will discover like us that appetite comes with eating. Once some powers have been wrested away, the desire to have some more is born naturally."

Unable to resist the urge to stumble like a certain general, René Lévesque utters an amused "Long live free Scotland!", all the while noting that his cry will surely not cause a storm in Great Britain because he is only a one small politician that is not even elected, and not a conquering de Gaulle.

Leaving his Scottish friends, René Lévesque ensures them that Quebecers have "the will to become independent". Perhaps have the latter heard it. Three months later, at the end of October, a Crop opinion poll carried out on the scale of the province places his party ahead. For the first time of its history, the PQ leads the Liberals. [...]

Notes

*: In English in the original French text.

This is a translated excerpt of René Lévesque, héros malgré lui, a book by Pierre Godin first published in 1997 at Les Éditions du Boréal. This is an original and unofficial translation for this site.

The demographic data in this text is dated from the 1970s.

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